Bakgrunden är mer fotograferad än någon människa. Det finns i huvudsak två typer av anordningar för bakgrunder på marknaden. Vi har provat båda.
Att kunna frilägga ett motiv med exempelvis en vit bakgrund är ett måste för alla professionella fotografer. Personligen föredrar jag att fotografera människor i miljö. De sterila ateljébilderna med vit bakgrund kommer ingen ihåg om några år. Ändå är det oundvikligt i många sammanhang.
Fel bakgrunder kan nämligen vara oerhört störande och att ordna en studiobild är ofta oerhört mycket enklare än att skapa den perfekta miljön och att invänta det perfekta naturliga ljuset.
På de lite mer nordiska breddgraderna kan en studiomiljö även vara det vi behöver för att hålla fotograferandet vid liv under de mörka vintermånaderna. Och om man ska fixa en fotostudio bör man börja med en bakgrund.
Att välja material för bakgrund
Papper för fotobakgrunder kommer oftast på rulle och när det blir smutsigt kan man helt enkelt skära bort gammalt papper och mata fram nytt. Fördelen med papper är att det är fritt från veck och ger en snygg och jämn bakgrund som inte behöver retuscheras i efterhand.
Tyg kan tvättas men har nackdelen att det blir veck som kräver rejält med ljus för att bli jämt och snyggt. Men om man har tid och lust kan man ju alltid ta till strykjärnet. Tygets struktur kan för all del även utnyttjas. Det finns ju material med olika egenskaper. Det är till exempel stor skillnad mellan silke och bomull.
Tyg har även fördelen att det kan genomlysas. Genom att sätta ett par slavblixtar bakom bakgrunden kan man få en överexponerad bakgrund. Till nackdelen hör däremot att tyg på golvet måste belysas ordentligt för att veck och liknande ska försvinna.
Att välja färger
Det finns två sätt att ge färg åt en bakgrund, dels genom att använda färgat tyg eller papper, dels genom att använda färgat ljus. Du kan ha olika preferenser för färger på bakgrunden, men om du ska ha en enda bakgrund ska den vara vit.
Vårt råd är att alltid vara sparsam med färger, speciellt om du inte är säker på hur bilden ska användas. Om du har en webbsajt bör färgsättningen harmonisera med din webbdesign. Men kom ihåg att om du i framtiden ändrar utseendet på din webb måste du kanske även ta om bilderna. Vitt eller svart och olika nyanser däremellan brukar vara mest användbart i längden.
Grönskärmen används oftast för att frilägga motiv i videovärlden, för att sedan fälla in en annan bakgrund. Men inom vanlig fotografi använder man en vit bakgrund för att undvika att färgat ljus reflekteras på motivet och ger färgstick.
Att välja upphängningsanordning
Det finns tuber med kedjor för pappersrullar som antingen kan sättas på stativ eller fast anordning i tak eller vägg. Om du vet att du bara ska använda papper som är avsett för fotografering är detta en bra lösning, även om plastkedjorna inte alltid är av bästa kvalitet eller fungerar som du hoppas. Speciellt inte om du ska plocka fram och stuva allt vid varje användning.
En annan lösning är stativset med stång. Dessa har fördelen att de kan användas för vad som helst. Ta fram gamla lakan eller köp lämpliga tyger när det är rea. Om du vill använda papper – vänd på det hela. Låt rullen ligga på golvet och fäst änden på stången istället.
Vår slutsats
Om man har en permanent fotostudio rekommenderar vi att man ordnar en upphängningsanordning för flera pappersrullar i taket eller väggen.
För alla andra ändamål är stativ med stång och några starka klämmor det mest flexibla alternativet. Börja med ett stort stycke bomullsväv och/eller pappersrulle som är tillräckligt stort. Vi rekommenderar minst 2,5 x 3,5 meter. Använder du tyg kan du som regel vika det, använder du papper måste du kapa rullen om den är för stor för den yta du avser att använda.