Fem P för bättre porträtt

Fem P för bättre porträtt

Porträtt är förmodligen det största och viktigaste området inom fotografi.

 Så här blir bilden om man bara siktar och skjuter med automatiken. Exponera efter huden på motivet.

Så här blir bilden om man bara siktar och skjuter med automatiken. Exponera efter huden på motivet.

Det finns inte ett enda recept för bra porträtt. Om man fotograferar en gammal man vill man kanske accentuera rynkor och detaljer i huden, medan unga kvinnor ofta ska framställas så vackra som möjligt. Men bryt gärna mot konventionerna om du får eller kan.

Det är vissa generella saker som måste fungera för att porträtt ska bli bra:

Tekniken – rätt ljussättning och skärpedjup för porträtt.

  • Motivet – människan som ska fotograferas ska har rätt pose och känna sig komfortabel under fotograferingen. Och en snygg person ökar alltid antalet lajks på Instagram och andra sociala medier.
  • Miljön – ibland kan miljön säga mer om människan som ska porträtteras. Vi lever alla i ett sammanhang.
  • Ljuset – hur ljuset faller är avgörande vid all fotografering. Man brukar ju säga att fotografen målar med ljus.
  • Efterbearbetning – Photoshop och bildbehandling är oerhört viktigt för att skapa porträtt, antingen det är en gammal gubbe eller ett barn du ska porträttera.
Fram med en reflexskärm och överexponera med 0,75 bländarsteg. Bilden ovan är likadan, men där använde jag en Speedlite med paraply för att lätta upp skuggan.

Fram med en reflexskärm och överexponera med 0,75 bländarsteg. Bilden ovan är likadan, men där använde jag en Speedlite med paraply för att lätta upp skuggan.

Prickar du in alla rätt har du en riktigt bra bild. För att klara det behöver du en bra bildidé. Planering och förberedelser A och O.

Hur får man då ett vinnande koncept för ett porträtt?

Många av oss skjuter bara vilt och provar oss fram tills vi råkar få en bild som är bra. Ett ännu bättre sätt kan vara att utgå från en del av ett bildkoncept och sedan tänka ut resten för att få den optimala bilden.

Platsen för porträttet

Köket kan fungera, särskilt om matlagning är ett intresse hos den som ska porträtteras.

Köket kan fungera, särskilt om matlagning är ett intresse hos den som ska porträtteras.

Om du har ett perfekt ställe för att ta ett porträtt behöver du bara tänka ut resten.

Vem är den perfekta personen att fotografera här? Ett eller två barn? En ung vacker kvinna? En gammal jägare?

Nästa fråga är när? Vanligtvis är det bästa naturliga ljuset när solen står ganska lågt, morgon och kväll. Fundera på om du kan göra bilden ännu bättre genom att komplettera med blixtar, eller rent av ta bilden när det är mörkt, så du kan ljudsätta helt och hållet som du vill ha det. Om du dessutom har en ateljé kan du själv skapa en bra miljö för porträttet med rekvisita och ljus. Bygg själv den perfekta miljön om du är riktigt ambitiös.

Du kan dessutom tänka igenom i vilken utsträckning du vill att platsen ska framträda. Även med oskärpa kan platsen vara viktig för ett bra projekt.

Ingen plats är förbjuden. Köket är en bra plats att fotografera matintresserade. Bilen, garaget, till och med toaletten kan vara en bra plats för ett porträtt. Själv har jag bokfört i bakhuvudet ett antal platser för framtida behov. Till och med tid på året och dygnet är registrerat.

Personen

En lång exponering kan ge känslan. Här taget med blixt i ett mörkt rum. Lång exponering ger lite ljus från skärmen och strålning från äpplet samt en roligare bakgrund.

En lång exponering kan ge känslan. Här taget med blixt i ett mörkt rum. Lång exponering ger lite ljus från skärmen och strålning från äpplet samt en roligare bakgrund.

Vanligtvis börjar man med motivet, personen som ska fotograferas. Nu måste du fråga dig hur personen gör sig bäst på bild? Svart-vitt eller färg? Ska det vara helfigur eller ska man lyfta fram ansiktet genom oskärpa och/eller ljus?

Finns det en plats som kan ge porträttet ytterligare en dimension eller som säger något om motivets personlighet?

Om bilden ska vara romantisk kanske man vill ha en miljö med ett dukat bord och levande ljus eller ett ställe på landet och solnedgång i bakgrunden. För att få känslan i bilden behöver du lång exponering. Använd exempelvis blixtar för att frysa motivet och exponera i någon eller några sekunder för att få solnedgångar eller levande ljus rätt.

En annan gång kan man vilja har en råare miljö. Ombytesrummet vid hockeyrinken eller boxningsringen tillsammans med en slagsäck kan utgöra intressanta och spännande miljöer för vissa personer. Då kan en sprayflaska med vatten vara ett bra komplement för att skapa svett och ge bilden rätt atmosfär.

Portrait Eyes tungsten and flashes 013

Samma bild som ovan, men med taklampor tända och vanlig exponeringstid.

När du har en ide om plats och rekvisita bör du även se till att kläderna blir rätt. Ska bilden tas i boxningsringen är  det väl ganska klart. men undvik alltid att personen använder allt för framträdande kläder. Du vill ju plåta människan, inte kläderna.

Posering

Det finns många olika sätt att tänka när man planerar hur bilden ska tas. Här är några kriterier du kan utgå från.

Experimentera med olika poser. En person kan se väldigt olik ut beroende på hållning. Stående eller sittande. Det traditionella sättet är att be personen i fråga le och sedan hoppas på det bästa.

Även små skillnader i hur man håller ansiktet kan göra stor skillnad. Alla bilderna är tagna endast med reflexskärm.

Även små skillnader i hur man håller ansiktet kan göra stor skillnad. Alla bilderna är tagna endast med reflexskärm.

Att le resulterar nästa alltid i en bättre bild, eftersom det ger mycket mer positiva vibrationer än en allvarlig person.

”In med magen – ut med bröstet”. Vill man ta det ett steg till kan man be personen trycka fram bröstet och dra in magen. Det brukar faktiskt fungera mycket bättre på bild än i verkligheten, då det blir uppenbart och konstlat.

”Pressa tungan mot gommen”. Genom att pressa tungan mot gommen försvinner faktiskt lite av hänget under hakan. Det funkar faktiskt, men bara marginellt. Det har ingen betydelse om motivet verkligen har en riktig dubbelhaka.

Manligt eller kvinnligt. Traditionellt har kvinnor lite speciella poser som jag personligen upplever som onaturliga. Typiskt för dessa är att de står lite från sidan med mer tyngd på ett ben och vinklar sina fötter neråt för att framhäva kurvor och linjer. Även att de vidrör sin kropp, exempelvis hals eller bröst. Manligt är bredbent och armarna i kors för att dra ett annat exempel. Man kan välja att byta könsparadigm och låta en kvinna posera manligt och tvärt om. Oavsett vad du väljer för kön för din modell, så bör du ha en tanke med det.

Öppet eller slutet. Ska personen verka inbjudande eller hålla distansen? Kom ihåg bildens syfte när du försöker positionera ditt motiv. Exempel på sluten position är benen och armarna i kors. En öppen position är uppenbarligen motsatsen. Något framåtlutad och ett leende kan anses som öppet, snett bakifrån och allvarlig min när man vrider huvudet något bakåt kan ses som en sluten position.

Helfigur eller inte. Om man kan är det bra att utnyttja kroppsspråket. En snygg kropp kan också ha ett estetiskt värde i sig. Men helfigur tar också fokus från ansiktet.

Aktiv eller passiv. De flesta porträtt tas i ett passivt läge. Den porträtterade gör ingenting utom att låta sig fotograferas. Men det finns faktiskt ingen lag mot att låta personen göra något när porträttet tas. Ett klassiskt exempel på aktiv är någon som hoppar. Exempel på passiv är någon som bara sitter och tittar in i kameran.

Auktoritärt eller informellt. Vi har alla sett exempel på maktbilder, särskilt på män. Armarna i kors och bilden tagen något underifrån är kanske mest uppenbart. Underdånigt blir det lätt när personen inte tittar in i kameran och inte rakt fram samtidigt som bilden är tagen snett uppifrån.

Avspänt eller formellt. Oavsett hur bilden ska användas kan det finnas fördelar eller nackdelar beroende på vad man väljer. Här har klädval och miljö betydelse men även för vilken pose man väljer.

Var vaksam på händerna. En hand är stor som ett ansikte och händer man inte vet vad man ska göra av kan förstöra en bild.

Du kan även experimentera med att ta bort väsentliga delar av motivet. En bild kan faktiskt bli mer spännande om man inte ser ansiktet eller exempelvis bara ögonen på personen.

Problemet

Bygdsiljum juni 2014 042

Ett grässtrå kan också vara rekvisita. Ibland är situationen bilden, även om det är ett porträtt.

Ibland kan en situation vara grunden för ett bra porträtt. Något betraktaren kan känna igen sig i. Det kan ha anknytning till människan som porträtteras, men måste inte nödvändigtvis ha det. Det kan vara själva situationen som är motivet.

Människan bakom ratten, på motorcykeln, (men undvik att experimentera med porträttfotografi i 190 km i timmen).

Ett annat sätt att skapa ett spännande porträtt kan vara att placera människor i helt fel miljöer. Balens drottning i jakttornet, jägaren fullt utrustad med jakthund och vapen i TV-soffan och så vidare.

Att använda rekvisita kan vara mycket effektivt, gärna något som säger lite mer om den som porträtteras. Vad vore Hemingway utan sin stråhatt och skrivmaskin? Dessutom kan rätt sak hjälpa till att få motivet att känna sig mer bekvämt. När man till exempel plåtar barn kan ett gosedjur göra underverk.

För fantasin finns inga gränser. Allt är tillåtet bara bilden blir bra.

Presentationen

Kalle & Kajsa mars 2015

Kalle och Kajsa, 94 och 90 år. Här ett exempel på en illa tagen bild som räddats något genom redigering. Svartvitt kan ibland göra underverk. Särskilt om kläderna har lite skrikiga färger som inte matchar.

Det lönar sig att lägga ner mycket efterarbete på porträtt. Prova gärna med alternativa redigeringar. Färg eller svartvitt, mjukt eller hårt ljus.

Det lönar sig ofta att överexponera något om man vill försköna motivet. Mindre skärpa och briljans brukar ge resultat. Att softa över rynkorna kring ögon och mungipor brukar vara uppskattat.

Slitna gubbar är det populärt att visa i svart-vitt med mycket skärpa så att varje litet skäggstrå och rynka framhävs istället för döljs.

Generellt kan det löna sig att lägga på vinjettering – att minska skärpan och sänka eller öka ljuset i bakgrunden runt motivet. På så sätt framhäver man själva motivet.

Du bör även göra olika varianter för olika medium. Till exempel bör du ikonifiera bilden för det lilla formatet i exempelvis Instagram. Med det menar jag att exempelvis öka kontrasten för att motivet ska framstå tydligare. För visning i större format ska kanske rynkor och finnar redigeras bort?

På väggen där hemma har du kanske en samling med svart-vita fotografier? Gör en svartvit variant och se om den passar in.

Om du någon gång lyckas skapa en riktigt bra bild, nöj dig då inte med att lägga ut den på Instagram och sedan gå vidare. Det är kanske en bra present om du skriver ut i stort format och ramar in bilden? Det kanske inte är lika stor publik i ditt vardagsrum som på Instagram, men över tiden är det nog ändå många som får tillfälle att se bilden och du får chansen att ta del av folks respons.

Och handen på hjärtat – det är inte så ofta vi får fram en riktigt bra bild. Så när vi äntligen lyckas göra något som känns unikt, borde vi fira med champagne och bjuda hem alla vi känner för att titta på bilden. Framför allt förtjänar den att vi gör vårt bästa med efterarbetet. Den är värd ett bättre öde än plats 5 005 679 under #instagood på Instagram.

Ljussättning. Två Speedlites i köket och reflexskärm i vardagsrummet.

Ljussättning. Två Speedlites i köket och reflexskärm i vardagsrummet.

Din utrustning

För porträtt är det bra med ljusstarka objektiv för kortare skärpedjup. Ett 40-50 mm objektiv är inte dumt att. Perfekt är också ett så kallat porträtt-tele (cirka 85 – 135 mm). Ett par blixtar är inte dumt och en reflekterande/diffuserande skärm är nödvändigt.

Bra att ha vid porträttfoto