Håll ögonen på ögonen

Håll ögonen på ögonen

Det är inbakat i våra gener – ögonkontakt! Ett porträtt se ut hur som helst, men bara så länge ögonen är skarpa.

Det kan inte nog understrykas hur lätt det är för att fastna för ögonkontakten, inte bara i flödet i sociala media och webbsidor, utan även i verkligheten. När man vandrar på stan och plötsligt får ögonkontakt med någon man möter. Det är ett magiskt ögonblick, även om det fort är över.

Tänk på följande för att ögonen ska bli bra.

En lång exponering kan ge känslan. Här taget med blixt i ett mörkt rum. Lång exponering ger lite ljus från skärmen och strålning från äpplet samt en roligare bakgrund.

En lång exponering kan ge känslan. Här taget med blixt i ett mörkt rum. Lång exponering ger lite ljus från skärmen och strålning från äpplet samt en roligare bakgrund.

Ögonen är uttrycksfulla och kan röra sig ganska snabbt. Därför gäller det att ha ganska kort exponering. Minst en 100-dels sekund är bra.

 

Att plåta i raw-format är bra, eftersom det då är enkelt att ljusa upp ögonen i efterhand.

Röda ögon undviker du genom att inte ha blixten så nära kameran. Det är visserligen lätt att ta bort i redigering, men ännu bättre är att ha blixten fristående från kamerahuset.

Kommer ljuset uppifrån behöver du antingen använda blixt eller reflexskärm för att göra skuggorna över ögonen ljusare. Reflexskärmen kostar ett par hundringar och är oumbärligt vid porträttfoto.

För att få den där riktiga ögonkontakten är det viktigt att din modell tittar in i linsen i kameran. Resultatet blir en bild där personen ser dig direkt i ögonen oavsett från vilken vinkel du ser bilden.

Ljus är viktigt för att göra ögonen rättvisa. Om du vill behålla atmosfären i rummet kan du ställa exponeringen längre, exempelvis på en sekund och använda en eller flera blixtar för att frysa bilden och se till att ansikte och ögon är skarpa.