Vi har testat att köra två vanliga kamerablixtar med paraplyer som studioblixtar. Man kan billigt och enkelt få avsevärt bättre porträtt genom att använda sin vanliga blixt på ett stativ med paraply. Det är också en lätt utrustning som faktiskt får plats i en vanlig väska med dina kamerautrustning.
Förutom din vanliga utrustning behöver du stativet för blixten, en blixthållare med fäste för paraply och paraply. Har du redan en blixt till din kamera med blixtskofäste behöver du komplettera med ytterligare minst en blixt. Blixtarna måste ha möjlighet att ställas in i slavläge. Man kan nämligen konfigurera en huvudblixt som master och övriga blixtar som slavar. I normalläget tänds slavblixtarna trådlöst genom en signal av mastern. Det blir då med bibehållen automatik, vilket är användbart om du till exempel har en blixt på kameran och två blixtar på stativ.
Jobba manuellt
Men automatik kommer inte att fungera med paraplyer framför blixtarna. Du kommer därför vilja ställa in blixtarna helt manuellt. Då kan du fyra av blixtarna genom en synkkabel till en av blixtarna på stativ, som då ska vara inställd som master alternativt med en separat trådlös utlösare. Den behöver i så fall ha en mottagare som har blixtskofäste både under och över sig alternativt kan du ha en mottagare som ansluts till synkkontakten.
Enklast och bäst är det att använda dem ungefär som vanliga studioblixtar. Det vill säga att man har en huvudblixt och låter slavblixtarna utlösas genom att de känner av huvudblixten. Då måste allt stå på manuellt.
Vi testade med Canonblixtar, en Canon 580 EXII och en Yongnuo YN568EXII för Canon. Den sistnämnde har nästan exakt likadana egenskaper som den förstnämnde, men till ett klart lägre pris. Jag har länge tyckt att styrning och menyer till blixtar varit allt för svåra att förstå och har varit tvungen att ha manualen tillgänglig varje gång jag behöver göra inställningar. Med dagens blixtar, som har displayer som visar alla inställningar, borde det gå att göra användningen avsevärt enklare. Vi får hoppas att tillverkarna förbättrar detta framöver.
Börja med att ställa allt på manuellt. På Canonblixtarna trycker man Zoom-knappen ett tag så kan van välja Slave. Därpå finns lite olika lägen: Sc och Sn är för trådlös styrning av en master. Man måste istället välja S1 eller S2. Därpå bör man säkerställa att blixten står på full effekt (1/1). Sedan kan man skruva ner styrka om det behövs för att man ska uppnå den effekt man vill.
Nu är det bara att sätta igång att ta bilder och experimentera med ljussättningen.
Om du använder blixtarna där det finns andra fotografer och blixtar måste du använda dig av den trådlösa funktionen för att styra blixtarna. Man får då skapa en blixtgrupp och använda en trådlös fjärrutlösare på kameran.
Vad vi testat
I testet har vi även använd ett set med stativ, blixthållare med paraplyfäste och blixtskofäste samt två paraplyer, ett vitt diffuserande och ett silver/svart reflekterande. Stativen är i aluminium och så stabila. Vi skulle inte rekommendera stativet för en studioblixt med softbox, även om det säkert skulle gå.
I gengäld är ju stativet väldigt lätt att bära med sig, en fördel som rejält uppväger att det är lite rangligt. Blixtskofästet är i alla avseenden som vi kan bedöma det utifrån bra. Det följer dessutom med en liten insats som man tar ur för att använda det på studiostativet. Vill man använda det på ett vanligt kamerastativ går det på med insatsen.
Paraplyerna gör sitt jobb och om du föredrar softboxar så vill vi bara peka på ett par rejäla fördelar som paraplyerna ger.
- De är kompakta och enkla att bära med sig.
- Tar ingen plats, vare sig i väskan eller i garderoben.
- Väger ingenting.
- Går snabbt och packa ihop, jämfört med en softbox, som man helst slipper plocka isär.
- De ger olika effekter beroende på om det är ett diffuserande eller reflekterande och det går även att åstadkomma olika resultat genom att justera hur nära paraplyet blixten är.