Så väljer du studioblixtar till din hemmastudio

Så väljer du studioblixtar till din hemmastudio
[rev_slider Ljussättning]

Vi visar nedan lite olika alternativ av ljussättning med en, två och tre blixtar samt reflexskärmar. Tanken är att du ska kunna ta ställning till vad du behöver.

Det finns inga exakta grundregler för hur man ljussätter. Alla fotografer har sina egna recept. Men man brukar tala om main light, fill light och rim light i studiosammanhang. En huvudljuskälla, ett för fyllnadsljus och en för att framhäva konturer, oftast håret. Och ju närmare man placerar ljuskällan, desto hårdare blir skillnaden mellan skugga och ljus. Man får prova sig fram beroende på vilken effekt man vill ha och vad som passar motivet.

Man kan komma ganska långt med en blixt med exempelvis paraply och en reflexskärm. Men normalt behöver man två ljuskällor och har man tre blir det ändå roligare. Med tre blixtar har man väldigt många möjligheter. En aspekt som man ofta inte tänker på är att man kan vilja ljussätta bakgrunden. För även en vit bakgrund blir mörk om man flyttar fram modellen en bit. Alltså rekommenderar vi ett kit med tre blixtar.

Utrustningen väljer man efter tycke och smak, men i en hemmastudio kan den behövas packas upp och ner. Då är det bra om utrustningen är lätt och kompakt.

Idag föredrar många softboxar till blixtarna, eftersom det är enkelt att arbeta med, men paraplyer har sina förtjänster. De är billiga och ett set med ett genomskinligt vitt paraply och ett reflekterande ger olika effekter. De är lätta att bära med sig och det är bara att fälla ihop dem och gömma i garderoben när man är klar. Betydligt bättre än softboxar i det avseendet med andra ord.

Exemplen i denna artikel syftar till att ge dig en liten inblick i vad du behöver för utrustning för dina behov och ge exempel på skillnaden mellan en, två och tre blixtar, samt kombinationer med olika reflekterade skärmar.

Reflekterade skärmar är billiga och mycket användbara i såväl studion som utomhus. En skärm med silver på ena sidan och vit på den andra är mycket användbar. Guld är sällan lyckat med blixtarna, eftersom det ger ett gulstick. Utomhus med solen som källa ger dock guldskärmarna ett varmt och trevligt ljus.

Vi har definierat tre bra alternativ beroende på budget:

1. Du har pengarna och tycket fotografering är det roligaste som finns. Satsa på de trådlösa blixtarna med de tillbehör du tror på. Gärna en kombination med softboxar eller paraplyer. Behöver du plåta utomhus bör du välja så stark blixt som möjligt.

2. Din budget är begränsad men du brinner för vackra porträtt. Satsa på ett kit med vanliga studioblixtar.

2. Din budget är mycket begränsad eller du fokuserar mest på annan typ av fotografering. Du kan få nästan lika bra resultat med vanliga kamerablixtar om du ställer dem på stativ med paraplyer. Men tänk på att vanliga blixtar är avsevärt svagare och ofta är de även dyrare, speciellt om det är märkesblixtar. Det går lika bra med andra sorter än märket på din kamera. Ett annat bra alternativ är ett budgetset med två studioblixtar. Det kan kosta mindre än en kamerablixt från dit kameramärke. Du kan även komplettera med slavblixtlampor med vanlig skruvfattning för ett studioliknande resultat.