Uppdragsgivaren brukar tycka att en bild på hela publiken är viktig, eftersom den visar att många kommit.
Evenemang ställer lite speciella krav när det gäller fotografering. Jag går här igenom en typisk dag med tillhörande efterparty och mingel och vad du bör tänka på vid varje situation.
Evenemangsfoto kräver dels att du gör din uppdragsgivare nöjd, dels måste du se till att både talare och besökare gillar såväl resultatet som din närvaro. I annat fall blir det inga fler uppdrag från den uppdragsgivaren i framtiden.
Generellt vid evenemangsfoto gäller följande:
- Klä dig snyggt. Vid ett evenemang där alla har kostym och någorlunda snygga kläder vill jag gärna hålla en god stil. Gärna kostym men oftast utan slips är standardklädseln. Skälet är dels respekt för uppdragsgivaren, dels för att man som fotograf är en sorts reklampelare för sig själv.
- Var diskret. Besökarna är inte där för att bli plåtade. Därför gäller det att man stör dem och föredragshållare så lite som möjligt.
- Var uppmärksam på motivet. Om du plåtar deltagare, se till att de ser att du tänker ta en bild. Om de visar ogillande, låt bli. När du tagit en bild, visa den gärna för att kolla att personerna i fråga är nöjda med den.
- Redigering i raw är nödvändigt. Det förkommer många olika ljuskällor som dagsljus, glödlampor, ljusrör och projektorer. Eftersom exempelvis en talare kan komma att röra sig mellan dessa olika ljus kommer du behöva justera färgtemperaturen i efterhand.
- Undvik att använda blixt om du inte måste. Det stör mer än att inte använda blixt och oftast har blixtar som du sätter på kamera förmågan att ta bort stämning och ge ganska fula bilder med hårda skuggor. Jag använder en liten softbox på blixten men föredrar normalt ändå att inte använda blixten alls.
- Tänk på att slutresultat ofta ska bli ett bildspel, och då är det bra om alla bilderna har ett likartat stuk. Till exempel brukar jag ställa ISO-talet på mellan 800 och 1600 eftersom om man har det på auto kan det variera för mycket mellan olika bilder. Detsamma gäller bildskärpa och andra inställningar som man kan applicera i efterhand. Försök få bilderna att se likartade ut. Samma bildstil.
- Undvik att ta för många bilder. Det leder bara till mer arbete att göra urval och fler bilder att redigera. Tid som du hellre kan lägga ner på redigering och annat. Du behöver egentligen bara en bra bild på varje talare och du bör undvika att ha flera bilder på samma besökare. Dessutom får man lätt ett bildspel på över 200 bilder när dagen är slut. Det orkar de flesta inte gå igenom. Försök att hålla dig under 100 färdiga bilder.
Börja lugnt
På morgonen brukar det bjudas på kaffe och folk samlas allt eftersom. Många är fortfarande lite morgontrötta och jag brukar ge folk en chans att vakna till innan jag sticker kameran under näsan på dem. Oftast börjar dagen med ett öppningsanförande i en stor sal där alla deltagare är med. Då brukar det vara bra att ta en bild på publiken. Fram med vidvinkeln och fota från scenen när öppningstalaren börjat. Då sitter alla ner och tittar framåt. Uppdragsgivaren brukar tycka att den bilden är viktig eftersom den visar att många kommit. Något av en skrytbild med andra ord.
Sedan är det givetvis viktigt med bilder på talarna. Här gäller det att fundera på var de kommer att stå och hur ljuset faller. Om det går att variera så att inte alla bilder är tagna ur exakt samma vinkel är det en fördel. Men oftast räcker det med att man flyttar sig mellan passen.
Att plåta föreläsarna
När evenemang går i olika spår, dvs att det sker föreläsningar i olika salar samtidigt är det bra om man har ett lämpligt tele så att man slipper tränga sig längst fram i rummet, utan kan ta en bild lite diskret och sedan smita ut för att gå till nästa föreläsningssal. Blanda gärna med närbilder på en del och helfigur på en del, för att det slutliga bildspelet ska bli lite intressantare.
Tänk på att försöka ta talarbilderna när de visar lite känslor. Det ser mycket intressantare ut om bilderna visar att talarna brinner för sina ämnen.
Ett gott tips är att alltid gå samma runda mellan föreläsningssalarna. Då kan du enkelt i efterhand titta i programmet för att se vad talarna heter och vad de talade om. Bra att veta när man ska skriva bildtexter. Det kan också vara god idé att ta en första bild på talarna där deras namn syns, antingen om de har en namnskylt på sig eller om de har en introduktionsbild på projektorduken när de börjar. Kan vara väldigt bra att ha för den händelse man blir tveksam på vem man plåtat.
Plåta i pauserna
I pauserna brukar det bjudas på diverse godsaker. Då och på lunch och middag gäller det att vara framme före gästerna om man ska ha bilder på maten. Det är roligare att fotografera det som bjuds när det är snyggt uppdukat och innan gästerna har plockat åt sig det mesta, lämnat halvfulla kaffekoppar och smutsiga tallrikar efter sig.
Tänk även på att många inte gillar att man tar bilder när de stoppar mat i munnen. När det gäller mingelbilder är det bättre med bilder på personer som samtalar. Nätverkande är en viktig del när det gäller evenemang. Leta särskilt efter glada miner.
Efterfesten – skrattjakten
Nu är det dags för skrattjakt. Syftet med fest är att ha trevligt och då gäller det att hitta gänget som skrattar. Om folk inte skrattar av sig själva, visa kameran, be att få ta en bild och säg till alla att le. Kontrollvisa bilden och om någon inte är nöjd ber du att få ta om den. Och respektera alla som inte vill vara med. Radera sådana bilder på plats så att du inte får med dem i bildleveransen av misstag.
Att folk står med glas i händerna är bara en fördel. Men efter mellan åtta och nio på kvällen brukar jag lägga ner, då annars risken finns att onyktra kommer med på bild.
Redigeringen
Efteråt är det givetvis dags att redigera bilderna. Det gäller att försöka hålla en enhetlig bildstil och därför bör man göra vissa vanliga inställningar på samtliga bilder innan man går igenom varje enskild bild. Jag brukar till exempel öka skärpan något.
Ett bra tips är att göra bilderna i kronologisk ordning och när man spar bilderna i jpg-format för bildspelet är det bra om man namnger dem smart så att ordningen kan bibehållas när man sedan laddar upp dem för bildspel på nätet. Till exempel enligt evenemangsnamn, mellanslag månad mellanslag år mellanslag tresiffrig nummerordning (001 osv) samt därefter eventuellt namn på person eller annat.
Se upp med hur du säljer och publicerar bilderna
Slutligen behöver du tänka igenom hur du säljer dina bilder. Jag brukar förbehålla mig bildrätten men låter uppdragsgivaren använda dem hur de vill. Vidare brukar jag vid bildspelet använda formuleringen att bilderna får användas för privat bruk, men för kommersiella ändamål måste man kontakta mig. Tanken är att de som besökt evenemanget får hämta sina bilder i hög upplösning, att uppdragsgivaren kan visa dem som de behagar. Men om de dyker upp i annonser eller liknande måste de som är med på bild gett sitt godkännande för ändamålet. Är det väldigt många, exempelvis hela publiken, och ingen särskild person framstår som extra tydlig behövs dock inte några individuella godkännanden.
Var alltid noga med att respektera människors rätt till integritet. Publicera eller leverera aldrig en bild där någon person inte vill medverka.
Vanligtvis lägger jag upp bilderna på min egen sajt och använder ett lämpligt tillägg för bildgallerier. På så sätt kan jag enkelt styra villkor för visning och bildrätt för varje galleri. Läs även vår text Dela dina bilder med världen, om du är intresserad av olika bilddelningstjänster.
Val av utrustning…
…beror på lokaler och vilken typ av evenemang det gäller. Jag har en Canon 5D Mk II med kitobjektivet 24-105 mm, en vidvinkelzoom 16-35 mm och en telezoom 100-400 mm. Därutöver brukar jag ha två Speedlight blixtar i väskan, en inställd som master, en som slav. Jag använder sällan blixtar, men det känns tryggt att ha för den händelse någon vill ha porträtt för andra ändamål än att dokumentera evenemanget.