Vi visar nedan lite olika alternativ av ljussättning med en, två och tre blixtar eller lampor samt reflexskärmar. Tanken är att du ska kunna ta ställning till vad du behöver.
Det finns inga exakta grundregler för hur man ljussätter. Alla fotografer har sina egna recept. Men man brukar tala om main light, fill light och rim light i studiosammanhang. En huvudljuskälla, ett för fyllnadsljus och en för att framhäva konturer, oftast håret. Och ju närmare man placerar ljuskällan, desto hårdare blir skillnaden mellan skugga och ljus. Man får prova sig fram beroende på vilken effekt man vill ha och vad som passar motivet.
Man kan komma ganska långt med en blixt med exempelvis paraply och en reflexskärm. Men normalt behöver man två ljuskällor och har man tre blir det ändå roligare. Med tre ljuskällor har man väldigt många möjligheter. En aspekt som man ofta inte tänker på är att man kan vilja ljussätta bakgrunden. För även en vit bakgrund blir mörk om man flyttar fram modellen en bit. Alltså rekommenderar vi ett kit med tre ljuskällor.
Blixtar eller lampor
Idag föredrar många att arbeta med lampor, eftersom man på ett annat sätt kan se vad man håller på med när man ljussätter. Många arbetar idag med både video och foto och då fungerar lampor för båda ändamålen, medan blixtar av naturliga skäl bara kan användas för foto.
Utrustningen väljer man efter tycke och smak, men i en hemmastudio kan den behövas packas upp och ner. Då är det bra om utrustningen är lätt och kompakt, samt om det bara är en uppsättning lampor.
Många föredrar Softboxar och paraplyer har forfarande sina fördelar. Med dessa kan man påverka hur ljuset sprids. Paraplyer är billiga och ett set med ett genomskinligt vitt paraply och ett reflekterande ger olika effekter. De är lätta att bära med sig och det är bara att fälla ihop dem och gömma i garderoben när man är klar. Betydligt bättre än skrymmande softboxar i det avseendet.
Exemplen i denna artikel syftar till att ge dig en liten inblick i vad du behöver för utrustning för dina behov och ge exempel på skillnaden mellan en, två och tre blixtar/lampor, samt kombinationer med olika reflekterade skärmar.
Reflekterade skärmar är billiga och mycket användbara i såväl studion som utomhus. En skärm med silver på ena sidan och vit på den andra är mycket användbar. Guld är sällan lyckat med blixtarna, eftersom det ger ett gulstick. Utomhus med solen som källa ger dock guldskärmarna ett varmt och trevligt ljus.
Vi har definierat fyra bra alternativ beroende på budget:
- Du arbetar med både video och foto. Då behöver du lampor. Dessa kommer alltid med mattskivor som sprider ljuset. Om du vill ha lite mer möjlighet att påverka hur ljuset sprids ska du kanske satsa på lampor som använder någon av marknadens vanliga studioblixtfattningar (Ellinchrom eller Bowens.
- Du har pengarna och tycket fotografering är det roligaste som finns och arbetar bara med stillbilder. Satsa på de trådlösa blixtarna med de tillbehör du tror på. Kanske en kombination med softboxar eller paraplyer. Behöver du plåta utomhus bör du välja så stark blixt som möjligt.
2. Din budget är begränsad men du brinner för vackra porträtt. Satsa på ett kit med vanliga studioblixtar.
2. Din budget är mycket begränsad eller du fokuserar mest på annan typ av fotografering. Du kan få nästan lika bra resultat med vanliga kamerablixtar om du ställer dem på stativ med paraplyer. Till exempel kan du få bra resultat med en kamerablixt på blixtstativ och med paraply och en reflekterande skärm. Men tänk på att vanliga blixtar är avsevärt svagare och ofta är de även dyrare, speciellt om det är märkesblixtar. Det går lika bra med andra sorter än märket på din kamera. Ett annat bra alternativ är ett budgetset med två studioblixtar. Det kan kosta mindre än en kamerablixt från dit kameramärke.