Så plåtar du produkter för e-handel och reklam

Så plåtar du produkter för e-handel och reklam

Produkter är efter människor kanske det vanligaste fotomotivet. Så här ska du tänka och så här ska du göra för att fotografera produkter.

Att fotografera produkter kan ofta kräva lite eftertanke. I de flesta fall förknippar man produktfotografering med frilagda högupplösta bilder på förpackningar, till exempel en plastpåse med innehåll, en vinflaska eller liknande. Emellanåt tänker man sig en kamera eller klocka mot en svart bakgrund. Allt för ofta ser man dessa produktbilder i annonser och i webbutiker.

Dessa bilder kan vara hur proffsigt gjorda som helst, men de duger ändå inte för alla ändamål. När man ser dem i reklamsammanhang har de som regel bara ett syfte, nämligen brand recognition. Annonsören vill att mottagaren ska komma ihåg produktens utseende när kunden står i butiken.

Grundregeln för reklamfoto

Ofta ska bilderna användas i reklamsammanhang, och då är grundregeln att visa produkten i användning. I modebranschen har man insett detta och istället för att visa kläderna platta och utvikta så har man satt dem på en modell, förhoppningsvis en som motsvarar den tänkta målgruppen för plagget.

Men man kan gå längre. Om du ska fota en festsko, kanske högklackad sådan, visa den med en snygg ankel på ett golv med serpentiner.

Detsamma gäller nästan allt, klockor, bilar, kameror, inredning, elektronik. De flesta produkter har någon eller några egenskaper som gör dem unika. Om du frågar marknadsavdelningen så har de förmodligen också en beskrivning av den tänkta målgruppen.

Antingen du är renodlad fotograf eller e-handlare, red ut vad du vet om produkten, dess marknad och målgrupp, samt dess för- och nackdelar för användaren och gentemot konkurrenter. Ju mer du vet, desto bättre bild kan du ta.

En reklambild som visar produkten i användning säljer och skapar intresse, medan en ren produktbild bara förklarar för den som redan är intresserad.

Tekniken

Normalt förväntas bästa kvalitet på bilderna. Rena produktbilder ska som regel avbildas utan någon förvrängning och eftersom du ofta ska skapa en serie bilder ska alla bilderna ha ungefär samma stil. Om du har en fullformatkamera, använd gärna normalobjektivet, 50 mm eller kitobjektivet inställt omkring 50 mm. I annat fall kan du minska med motsvarande den brännviddsförlängning som kameran ger.

Följande måste du undvika

  • Oskärpa på någon del av motivet.
  • Damm, smuts, fingeravtryck på motivet. Ju renare och snyggare, ju mindre efterjobb i din bildbehandlare.
  • Reflexer, se väldigt noga till att du inte har oönskade reflexer på motivet. I en blank yta kan blixtar och till och med fotografen reflekteras på motivet.
  • Färgstick. Tänk på att färgade bakgrunder lätt skapar ett färgstick på produkten.
  • Att blanda olika ljuskällor kan också ge oönskade effekter. Men dagsljus och blixtar passar väl ihop.

Följande kan du satsa på

  • Massor med ljus. Använd blixtar eller om du föredrar det, fast belysning.
  • För rena produktbilder, speciellt om man ska ta många, är ett produkttält bra. Ställ det gärna på ett arbetsbord i lämplig höjd för en bekväm arbetsplats.
  • Speglar är bra för att ge ljus åt detaljer eller delar av motivet. Använd mindre speglar för bättre kontroll.
  • Försök ge produkten ett mer tredimensionellt utseende genom ljuset. Lika mycket ljus från alla riktningar kan göra produkten platt. Använd till exempel ljus från två sidor eller bakifrån och snett framifrån.
  • Tänk på att även underlag och bakgrund är en del av motivet. Din ljussättning ska även klara av det.
  • Använd stativ som är i våg, så slipper du en massa efterarbete med att räta upp bilder. Var noga hur du tar bilden, så att du enkelt kan göra om den om det skulle behövas.
  • Dokumentera inställningar för kamera, blixtar och reflektorer samt hur du arrangerat ljussättning.

Motivet och resten

Motivet kan du ju inte påverka, det har ju någon skickat till dig för att fotografera på bästa möjliga sätt. Du kan ljussätta det och se till att det kommer i så bra dager som möjligt. Det du mest kan påverka är allt utom objektet som ska fotograferas.

Det finns massor med material du kan använda för att få ett lämpligt underlag, allt från en bänkskiva i granit till transparenta plastskivor. Men tänk på att om det är något annat än vitt ska det ändå hjälpa till att lyfta fram produkten.

Använd material som leder tankarna rätt. För en tålig klocka kan kanske svart granit ge rätt associationer. För en smyckeklocka för kvinnor kanske vit marmor med rosenblad och ett champagneglas fungerar? Använd din fantasi.

När du ska plåta många produkter

Är du till exempel en e-handlare som vill ha produktbilder till din nätbutik är det viktigt att kunna replikera bilderna, helst så att produkterna sinsemellan är lika stora inom bildytan och dessutom så att du får samma bakgrund till alla produkterna.

Jag rekommenderar vitt eller möjligtvis grå eller svart bakgrund. Då blir det enklare att behålla dina produktbilder om du vill ändra designen i butiken. Använd hellre färger i din webbdesign.

Om du ska plåta många produkter är det viktigt att man inte ändrar kamerainställningar eller ljusstyrka på blixtarna under plåtningen. Då får man ett stort besvär efteråt med att se till att ljusstyrka på produkt och bakgrund matchar mellan de olika produktbilderna. Detta är även viktigt för att man ska kunna redigera alla bilder samtidigt i lightroom eller Camera RAW.

För dessa ändamål är ett rejält produkttält eller produktbord användbart. Det blir lätt att addera nya produkter och få dem att se likadana ut som de du redan tagit.

Fördelarna med produkttält

  • Det går snabbt att ta fram och sätta upp och tar ingen plats hopfällt.
  • Det är lätt att replikera bilder och hålla samma bildstil. Flera veckor efter att du plåtat en produkt kan du enkelt ta fram en ny bild som ser likadan ut. Med produkttält är risken mycket liten att bilden inte går att ta om på samma sätt.
  • Du får full kontroll över din fotomiljö med mycket enkla medel
  • Enklare att använda eftersom det spelar mindre roll hur ljuset i din lokal ser ut. Det kan vara dagsljus eller glödlampor, men med blixtar och produkttält spelar det inte så stor roll.

Det finns nackdelar med produkttält också. Storleken är en begränsning. Om du tar produkten ur tältet kan du arbeta mycket mer med svarta och reflekterande skärmar och speglar för att få rätt känsla. Och eftersom tältet är mjukt och måste stå på något går det inte så lätt att belysa underifrån.

Ett produktbord ger den möjligheten och ger större frihet när det gäller ljussättningen.

Och det är klart, en studio där du har full kontroll över allt ljus är ju oslagbart. Släck ner och använd studioblixtarnas modelleringsljus när du gör i ordning för tagning. Plåta, kontrollera och gör om tills du är nöjd.

Var noggrann

Jag kan konstatera att det är en hel del pet med produktfoto. Man får hela tiden försöka att åstadkomma något bättre. Varje litet blänk måste ha en tanke. Den duktige produktfotografen är utrustad med tålamod, sinne för små detaljer och nyanser och det hjälper om man är en pedant.

Det är också oundvikligt med en hel del pet i Photoshop. Men för varje extra minut du lägger ner på att göra grundarbetet rätt spar du lätt 20 minuter i efterarbetet.

Slutligen vill jag nämna att jag föredrar att fotografera i miljö, om det är möjligt. I mitt exempel med juicen skulle jag föredra att fotografera den en sommarafton med en modell, i en miljö som utstrålar ledighet, värme, sommar och avkoppling. Använda aftonsolen kompletterat med lite blixtar och reflexskärmar.

Om en klocka är tuff skulle jag försöka plåta den på en handled, kanske i samband med segling och saltvattenstänk, för att nämna ytterligare ett exempel.

 

Här kan du kolla hur superproffsen gör

En video från Fstoppers om hur det går till att fota en Rolex

Karl Taylor plåtar Balvenie Whisky